Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. Tramwaj na Główną szuka swojego końca

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Tramwaj na Główną szuka swojego końca
mat. ZTM PoznańTramwaj do Poznania Wschodu, jeszcze w starej lokalizacji
ZTM Poznań zlecił już analizę zakończenia biegu trasy tramwajowej na Główną. Projekt dla tej nowej trasy miasto mogłoby zlecić w 2027 roku, od razu z myślą o ewentualnym etapowaniu inwestycji pod tramwaje dwukierunkowe. Horyzont budowy tego odcinka jest jednak odległy.

Jedną z następnych nowych linii tramwajowych, jakie w przyszłości chciałby wybudować Poznań jest trasa od obecnej pętli Zawady w rejon stacji kolejowej Poznań Wschód. Realizacja tej trasy, znanej też jako Tramwaj na Główną, “zderzyła się” z planami PKP PLK dotyczącymi przebudowy całego poznańskiego węzła kolejowego i przeniesieniem stacji Poznań Wschód bliżej Garbar, mniej więcej w rejon obecnej pętli tramwajowej Zawady.

Analiza zakończenia zlecona

Z tego powodu miasto musiało spowolnić jej realizację, czekając na ostateczne rozstrzygnięcia PKP PLK odnośnie lokalizacji wspomnianej stacji - takowe decyzje wciąż jeszcze nie zapadły. ZTM Poznań nie chcąc czekać na stronę kolejową podjął więc decyzję o zleceniu analizy korytarzowej dla alternatywnego zakończenia biegu wspomnianego tramwaju, na odcinku za Rynkiem Wschodnim. Pomiędzy Zawadami a Rynkiem Wschodnim przebieg nowej linii nie budzi kontrowersji i cieszy się poparciem społecznym.

– W grudniu zleciliśmy przeprowadzenie analizy zakończenia trasy w kierunku osiedla Główna. Wiemy, że tramwaj ma dojeżdżać do Rynku Wschodniego a dalej są różne możliwości, które teraz zostaną przeanalizowane. Ciągle czekamy na decyzję PKP PLK odnośnie tego, gdzie znajdzie się stacja Poznań Wschód. Jeśli ma być przesuwana na zachód, to dla mnie jest oczywiste , że powinna zostać przesunięta w rejon obecnej pętli Zawady. Po to żeby skomunikować ten dworzec z już obecną linią tramwajową jaką tam mamy. Natomiast po wydłużeniu tramwaju za Rynek Wschodni mielibyśmy już taką pełną, integrację kolejowo-tramwajową – mówi Jan Gosiewski, dyrektor ZTM Poznań.

Trasa przystosowana do etapowania. Projekt może być zlecony w 2027 roku

Kilka miesięcy temu na Komisji Transportu Rady Miasta Poznania pojawił się temat budowy Tramwaju na Główną w etapach, zgodnie z ideą wydłużania sieci nawet o kilkaset metrów, z myślą o obsłudze trasy przez tramwaje dwukierunkowe. Pierwszy etap tej trasy miałby się kończyć właśnie w pobliżu Rynku Wschodniego. Ówcześnie dyrektor Gosiewski obiecał, że ZTM przyjrzy się sprawie i przeanalizuje możliwości realizacji tego odcinka w takim kształcie. Czy tak się więc stało?

– Odnośnie etapowania tej trasy tramwajowej i tymczasowego zakończenia dla tramwajów dwukierunkowych w rejonie rynku Wschodniego - jest to trudne. Przy dwóch torach i ślepej końcówce na ulicy możnaby tam jeździć tramwajami na jednej linii szczytowej, bo nie dołożymy tam trzeciego toru, a na dwie linie w takcie co 10 minut przy dwóch torach będzie tam bardzo ciasno. Ponadto budowa tego fragmentu dla jednej linii, w takim kształcie, tylko do rynku nie przyniesie dużej poprawy jakości transportu – wskazuje Jan Gosiewski, jednocześnie zapewniając, że widzi możliwości zlecenia projektu dla całej trasy na Główną w 2027 roku.

– Jeśli w 2027 roku będziemy mieli projekt trasy do szpitali oraz zabezpieczone fundusze na jej realizację (miasto chce zlecić jej projektowanie w tym roku - przyp. red.) oraz jeśli będzie znaleziona alternatywna końcówka zakończenia całej trasy na Główną, to zlecimy projektowanie całego odcinka, ale z podziałem projektu na etapy. Podczas realizacji będzie można pomyśleć o etapowaniu. Zakończenie ślepej linii na środku ulicy przy rynku Wschodnim przy jednoczesnym posiadaniu pełnego projektu dla całej trasy wraz z końcówką będzie też inaczej odbierane społecznie niż trasa do samego rynku bez dalszego planu jej poprowadzenia – mówi nasz rozmówca.

Inna lista wyzwań przed miastem

Trzeba sobie jasno powiedzieć, że harmonogram realizacji tego zadania jest raczej odległy, a sama trasa na pewno nie powstanie do końca tej dekady. W najbliższych pięciu latach Poznań chce się bowiem skupić na budowie drugiego etapu Tramwaju na Naramowice, Tramwaju na Ratajczaka oraz krótkiej trasie do szpitali przy Lutyckiej, a być może również kolejnym krótkim odcinku, do cmentarza górczyńskiego. Ponadto przed miastem spore wyzwania modernizacyjne, związane chociażby z torowiskiem na Kraszewskiego.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań z szansą na kolejną krótką linię tramwajową

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie zamykają pętlę Banacha. Dlaczego?

Komunikacja

Wrocław zleca projekt tramwaju na Księże Wielkie

Komunikacja

Poznań. Jest umowa na projekt Tramwaju na Naramowice etap 2

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań z szansą na kolejną krótką linię tramwajową

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie zamykają pętlę Banacha. Dlaczego?

Komunikacja

Wrocław zleca projekt tramwaju na Księże Wielkie

Komunikacja

Poznań. Jest umowa na projekt Tramwaju na Naramowice etap 2

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5